-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3482 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

اگر، شخصي ارزشهاي انساني را رعايت نكند، امّا ملتزم به فقه باشد، آيا ميتوان او را ملتزم به احكام دانست؟

ناگفته پيداست، يكي از چيزهايي كه باعث آبرومندي و عزت و شخصيت انسان ميگردد، آراسته بودن به فضايل اخلاقي، كمالات و ارزشهاي انساني است، چنانكه يكي از عواملي كه موجب انحطاط و ذلت و حقارت انسان ميشود، آلودگي به رذائل اخلاقي و داشتن خويهاي ناپسند است.

به همين منظور اميرالمؤمنين عليميفرمايد: چه بسا، افراد عزيز و آبرومندي كه اخلاق زشت آنها ذليلشان كرد و چه بسا افراد حقيري كه اخلاق خوب آنها را عزيز و آبرومند نموده

امام باقر7 ميفرمايد: كاملترين مردم از نظر ايمان، نيكوترين آنها از نظر اخلاق است.( بحارالانوار، علامه مجلسي;، ج 15، ص 211، مؤسسة الوفأ / اصول كافي، شيخ كليني;، ج 2، ص 99، دارالكتب الاسلامية. )

اخلاق خوب رعايت ارزشهاي انساني و تهذيب نفس، بزرگترين چيزي است كه انسان را در دنيا و آخرت خوشبخت و سعادتمند ميگرداند، ولي اخلاق زشت و خويهاي ناپسند، مهمترين عامل سقوط و بدبختي آدمي در دو جهان است.

رعايت حدود الهي و عمل به دستورات الهي، از چنان اهميتي برخوردار است كه هدف اصلي بعثت پيامبراكرمشمرده شده است، چنانكه پيامبر9 فرمود: بعثت لأتمّم مكارم الأخلاق; من برانگيخته شدم، تا فضايل اخلاقي را كامل گردانم.

قرآن كريم ميفرمايد: لَقَد خَلَقنَا الاِنسـَنَ في اَحسَنِ تَقويم; (تين، 4) كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم.، بهترين صورت و نظام، همان اعتدال نيكو است، انسان هر زمان به ملكات اخلاقي، آراسته شود و اوامر و نواهي الهي را مورد عمل قرار دهد، به اعتدال نيكو رسيده است، كسي كه ارزشهاي انساني را رعايت نميكند، و خود را مسلمان مينامد، از اعتدال نيكو برخوردار نگرديده. اعمال نيك و صفات پسنديده، نشانة ايمان كامل داشتن به خداوند است. افرار گناهكار و زشت عمل و نادرست در نظر همگان، حتي در پيش خويشان و دوستان خود از اعتباري برخوردار نيستند. براي بدست آوردن ارزشهاي انساني و تخلق به اخلاق شايسته و تقواي الهي، نخست بايد به تحصيل ايمان مبادرت كرد: الَّذينَ ءامَنوا و عَمِلوا الصّـَـلِحـَتِ; (نسأ، 57) كساني كه ايمان دارند و كارهاي شايسته ميكنند. حقيقت ايمان، تنها دانستن نيست، بلكه علاوه بر آن لازم است، انسان خود را تسليم خداوند كند و پايبند به علم و عمل به ارزشهاي اخلاقي و انساني باشد.( ر.ك: اخلاق اسلامي، غلامحسين رحيمي اصفهاني، ج 3، ص 100 ـ 107، چاپ دفتر تبليغات اسلامي / اخلاق در قرآن، استاد محمدتقي مصباح يزدي، ج 1، ص 131 ـ 138 و 161، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني;. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.